Frontérzékenység: a frontok hatásai szervezetünkre és a tünetek kezelése

frontérzékenység

A megszokottnál is furcsább tavaszi időjárás sokak mindennapjait nehezíti. A hőingadozás miatti frontérzékenység kellemetlen tünetekkel járhat, de a panaszok enyhíthetők. Olvassa el cikkünket a témában!

Magyarországot évente átlagosan 100 front érinti, a hideg- és melegfrontok folyamatosan váltakozásában. A hideg és meleg légtömegek határán kialakuló frontok az emberi szerveztre is hatással vannak kisebb-nagyobb mértékben.

A frontérzékenység tünetei

Mindkét fronttípus (melegfront, hidegfront) esetében jelentkezhet fejfájás, levertség, ingerlékenység, nyugtalanság, alvászavar, csökkenő koncentrációs képesség, lassuló reflexek.

Melegfront esetén a frontérzékenység tünetei már néhány órával a front átvonulása előtt felléphetnek. A hőmérséklet emelkedését a páratartalom növekedése és a légnyomás csökkenése kísérti, melyek vérnyomáscsökkenéshez, pulzusszám-emelkedéshez, migrénes panaszokhoz, esetleg a depressziós tünetek, zöldhályogos rohamok gyakoribb előfordulásához vezethetnek.

Hidegfront esetén a tünetek jellemzően a front átvonulása után jelentkeznek. Ilyenkor a csökkenő hőmérséklet csökkenő páratartalommal és nagyobb légnyomással társul. A hidegfrontra érzékenyek ízületi fájdalmakat, reumás panaszokat, asztmás rohamokat, gyomor-, epe- és vesegörcsöket, illetve mellkasi panaszokat tapasztalhatnak. Sőt a hidegfrontokat a koraszülések számának emelkedésével, illetve a szívinfarktusok gyakoribb előfordulásával hozták összefüggésbe a rendelkezésre álló megfigyelések alapján.

Az egyének érzékenységét több környezeti tényező befolyásolja, mint például a genetikai adottság, a meglévő betegségek, sőt, a pillanatnyi lelkiállapot is. Emiatt a frontérzékenység foka mindenkinél különböző mértékű lehet.

A frontérzékenység csökkentése

Amikor fronthatással járó panaszokat tapasztalunk, a természet a segítségünkre lehet!

  • Fáradtság, levertség esetén a hideg-meleg váltózuhany frissítően hat, testünk átmozgatása, egy kellemes torna, és séta vagy biciklizés a friss levegőn segít.
  • Fejfájás esetén először illóolajokkal próbálkozzunk: borsmenta illóolajjal, vagy eukaliptuszolajjal dörzsöljük be a halánték környékét.
  • Álmatlanság esetén a levendulatea fogyasztása, vagy a levendulaolaj párologtatása, fürdővízbe csepegtetése segíthet.
Frontézékenység tüneteinek enyhítése, megelőzése

Jó hír, hogy az egészséges életmód folytatása mellett a szervezet rugalmasabban tud reagálni a légköri változásokra. Rendszeres napi testmozgással, megfelelő mennyiségű és minőségű pihenéssel, és megfelelő táplálkozással csökkenthetők és megelőzhetők a panaszok. Lehetőség szerint mindig az adott évszaknak és lakhelyünknek megfelelő élelmiszereket fogyasszunk (idényzöldségek, -gyümölcsök, helyi termékek). A táplálkozás során ügyeljünk rá, hogy az élelmiszer tartalmazzon megfelelő mennyiségben cinket, magnéziumot, szelént, E-vitamint és minél többet a B-vitamin-csoportból.

A túlzott koffeinfogyasztást és mindenekelőtt a dohányzást felejtsük el! Emellett figyeljünk a kiegyensúlyozottságra, a stressz elkerülésére. Tartós életmódváltással, azaz az életminőség javításával, és jobb életvitelszervezéssel azok is enyhíthetik és megelőzhetik a tüneteket, akiknek szinte elviselhetetlen tüneteket okoznak a frontok, az időjárási helyzetek.

További híreink

Nem szeretne lemaradni az akciókról és újdonságokról?

Kedvelje a Partner Patikák Facebook oldalát, és legyen mindig naprakész!