Vegye fel a harcot a vírusokkal szemben D-vitaminnal!

D-vitamin

A téli időszak végére, a magyar lakosság 95%-a D-vitamin hiánnyal küzd, mégis a többség nincs tisztában a D-vitamin szedés alapjaival, kinek, mikor és mennyit, vagy egyáltalán miért javasolt szedni.

Miért nélkülözetlen a D-vitamin?

Eddigi vizsgálatok szerint a D-vitamin előnyős hatást gyakorol szerveztünk számos területére. Elsősorban az egészséges csontszerkezetért felel, de jótékony hatással bír az immunrendszerre, a szív működésére, és ezenfelül számos kutatás vizsgálja tumorellenes hatását is. Az influenza, vagy az egyszerű megfázás kockázatát is növelheti az alacsony D-vitamin szint.

A D-vitamin sokrétű hatását jól mutatja, hogy kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy azokban a populációkban, ahol alacsony a D-vitamin szint általánosságban magasabb lehet a halálozási kockázat is.

Miért alakul ki D-vitamin hiány?

A D-vitamint napfény hatására szervezetünk önállóan képes előállítani. Sajnos a téli időszak beköszöntével a napsütéses órák száma drasztikusan lecsökken, ami miatt szervezetünk nem képes elegendő mennyiséget termelni.  A november és március közötti időszakban ezért mindenképpen tanácsos szintetikus D-vitamin alkalmazásával megelőzni a D-vitamin hiány kialakulását. Sőt vannak olyan speciális helyzetek, amikor a D-vitamin pótlás egész évben javasolt (pl. csecsemőknél, várandós, vagy szoptatós nőknél, de csontritkulással küzdőknél is).

Mi a helyzet a táplálkozással? Tudjuk pótolni a D-vitaminhiányt élelmiszerekkel?

A szervezetük számára szükséges D-vitamin mennyiséget pusztán étkezéssel nem tudjuk fedezni. Ugyanis a 2000 nemzetközi egység (NE) napi szükségletből körülbelül 80-at tudunk biztosítani étkezés során.

Habár vannak bizonyos ételek, mint például a tojás is, amely D-vitaminban gazdag élelmiszernek számít, mégis 30 darabot kellene naponta ahhoz elfogyasztani, hogy fedezni tudjuk a napi szükséges mennyiséget.

Szintén viszonlag magas mennyiségben tartalmaznak D-vitamint a halak, a tőkehalmáj, máj, agabonakészítmények, tej és tejtermékek, illetve egyes gombák, ám ezek együttes fogyasztása sem fedezi a napi szükséges bevitelt, csupán a fent említett 80 egységet.

Mennyit és mikor?

Egészséges felnőttek esetében napi 1500-2000 nemzetközi egység (NE) D-vitamin szedése javasolt a téli időszakban.  A túlsúlyos, vagy elhízott felnőtteknél ez mennyiség még magasabb, akár a szokásos adag duplája is lehet.

2 év alatti kisgyermek esetében a D-vitamin pótlás már rutinszerűen szokott működni a védőnői és gyermekorvosi ajánlások miatt. Ők napi 500 NE D-vitamint kapnak csepp formában.

A megfelelő mennyiség meghatározása után arról is érdemes tudni, hogy a D-vitamin a leghatékonyabban akkor hasznosul, ha egészséges és tápláló étkezéssel egyidőben visszük be a szervezetünkbe.

További híreink

Nem szeretne lemaradni az akciókról és újdonságokról?

Kedvelje a Partner Patikák Facebook oldalát, és legyen mindig naprakész!